Zdravím,
opět se hlásím =) Když jsem zapla dnes internet, skočily mi oči na odkaz na Stream.cz. Ayrton Senna - Vzestupy a pády. Ze zvědavosti jsem na to klikla, ono, Ayrton Senna... on je zkrátka legenda... A já ho hodně obdivuju... jo... To video tu máte:
---x-X-x---
V pátek 29. dubna se odehrála první část kvalifikace na závod. Jordan pilotovaný Rubensem Barrichellem najel na obrubník v zatáčce Variante Bassa v rychlosti 225 km/h a byl vystřelen do vzduchu.Narazil do vrchu bariéry z pneumatik a Barichello ztratil vědomí. Vůz se několikrát převrátil a nakonec zůstal ležet na zemi koly vzhůru. Záchranářské týmy Barichella na místě nehody ošetřily a ten byl posléze převezen do nemocnice. Další den se objevil na setkání jezdců, ale zlomený nos a ruka v sádře jej vyřadily ze zbytku závodního víkendu. Deset let poté Damon Hill, který v té době jezdil za Williams-Renault, popsal své pocity po nehodě: "Všichni jsme se otřepali a pokračovali v kvalifikaci ujištěni, že naše vozy jsou pevné jako tanky a můžeme v nich být otřeseni, ale ne zraněni."
Dvacet minut po začátku poslední části kvalifikace ztratilRoland Ratzenbergerkontrolu nad svým vozem Simtek, když se blížil do zatáčky Villeneuve. Narazil do betonové zdi, a ačkoliv kokpit vozu zůstal takřka nepoškozen, síla nárazu zlomila Ratzenbergerovi vaz. Ratzenberger, nováček ve Formuli 1, jel rychlostí 306 km/h ve chvíli, kdy se mu ulomilo přední křídlo, které poškodil nárazem na obrubník v předchozím kole.
Villeneuve Curva, ve které zahynul rakušan R. Ratzenberg
Kvalifikace byla zastavena a zbývajících 40 minut bylo nakonec zrušeno. Později bylo oznámeno, že Ratzenberger podlehl mnohačetným zraněním. Šlo o první smrt při závodním víkendu Formule 1 od Grand Prix Kanady 1982, kde zahynul Riccardo Paletti. Bylo to také osm let od úmrtí Elio de Angelise, který nepřežil nehodu při testování svého Brabhamu na okruhu Paul Ricard. Profesor Sid Watkins, šéf lékařského týmu Formule 1, ve svých pamětech vzpomíná na reakci Ayrtona Senny na Ratzenbergerovu smrt následovně: "Ayrton se zhroutil a brečel na mém rameni." Watkins se snažil přesvědčit Sennu, aby následující den nezávodil slovy: "Co ještě potřebuješ dokázat? Jsi trojnásobný mistr světa a jsi očividně nejrychlejší jezdec. Vykašli se na to a pojďme rybařit." Senna byl ale neústupný a řekl: "Side, jsou určité věci, nad kterými nemáme kontrolu. Nemůžu odejít, musím pokračovat."
Senna získal pole position před Michaelem Schumacherem. Gerhard Berger se kvalifikoval jako třetí a za ním stál na roštu Sennův týmový kolega Damon Hill. Dle tehdejších pravidel se do závodu kvalifikovalo 26 nejrychlejších jezdců z kvalifikace. Vzhledem k tomu, že 26. nejrychlejší čas zajel Roland Ratzenberger, na start se postavilo jen 25 pilotů.
Závod
První start
Po odstartování zůstal na roštu stát Benetton, který pilotoval JJ Lehto. Pedro Lamy, který startoval z konce roštu, měl výhled zablokovaný dalšími vozy, a narazil tudíž do Lehtova vozu. Trosky vozů a pneumatiky se rozletěly po trati, část z nich překonala bezpečnostní plot chránící diváky a devět jich lehce zranila. Kvůli nehodě na trať vyjel safety car, který po potřebnou dobu zpomaluje vozy a ty se navzájem nesmějí předjíždět. Při pomalé jízdě za safety carem došlo k poklesu teploty pneumatik. Při setkání jezdců před závodem vyjádřili Ayrton Senna a Gerhard Berger znepokojení nad tím, že safety car jezdí příliš pomalu, a není tudíž možno udržet pneumatiky dostatečně horkéKdyž byly trosky odklizeny, safety car zajel do boxů a závod byl restartován letmým startem. Dvě kola po restartu vyjel vůz pilotovaný Ayrtonem Sennou v zatáčce Tamburello v rychlosti 306 km/h z trati a po zpomalení na 211 km/h narazil do betonové zdi.
Tamburello Curva, místo, ve kterém přišel Ayrton Senna o život
není třeba psát omyl s vypuštěním jednoho z jezdců...
Po závodě
Dvě hodiny a dvacet minut po skončení závodu, v 18:40 místního času, Dr. Maria Theresa Fiandri oznámila, že Ayrton Senna zemřel. Jako oficiální čas úmrtí bylo uvedeno 14:17 místního času, což znamená, že Senna zemřel okamžitě. Pitva odhalila, že příčnou smrti byla část zavěšení kola, která se při nehodě ulomila a prorazila jeho helmu a lebku.
.... doufám, že taková tabulka se již nikdy nebude opakovat.... -->
Poz | No | Jezdec | Tým | Kol | Čas/Důvod odstupení | Místo na startu | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | ![]() |
Benetton-Ford | 58 | 1'28:29.3 | 2 | 10 |
2 | 27 | ![]() |
Ferrari | 58 | +54.942 s. | 6 | 6 |
3 | 7 | ![]() |
McLaren-Peugeot | 58 | +70.679 s. | 8 | 4 |
4 | 29 | ![]() |
Sauber-Mercedes | 58 | +73.658 s. | 10 | 3 |
5 | 3 | ![]() |
Tyrrell-Yamaha | 57 | +1 kolo | 9 | 2 |
6 | 0 | ![]() |
Williams-Renault | 57 | +1 kolo | 4 | 1 |
7 | 30 | ![]() |
Sauber-Mercedes | 57 | +1 kolo | 7 | |
8 | 8 | ![]() |
McLaren-Peugeot | 57 | +1 kolo | 13 | |
9 | 4 | ![]() |
Tyrrell-Yamaha | 56 | +2 kola | 12 | |
10 | 12 | ![]() |
Lotus-Mugen-Honda | 56 | +2 kola | 20 | |
11 | 26 | ![]() |
Ligier-Renault | 56 | +2 kola | 19 | |
12 | 25 | ![]() |
Ligier-Renault | 55 | +3 kola | 17 | |
13 | 9 | ![]() |
Footwork-Ford | 54 | Vyjetí z trati | 16 | |
Ret | 15 | ![]() |
Jordan-Hart | 49 | Vyjetí z trati | 21 | |
Ret | 24 | ![]() |
Minardi-Ford | 44 | Selhální kola | 15 | |
Ret | 10 | ![]() |
Footwork-Ford | 40 | Selhání motoru | 11 | |
Ret | 23 | ![]() |
Minardi-Ford | 37 | Vyjetí z trati | 14 | |
Ret | 31 | ![]() |
Simtek-Ford | 27 | Vyjetí z trati | 24 | |
Ret | 34 | ![]() |
Pacific-Ilmor | 23 | Selhání motoru | 25 | |
Ret | 19 | ![]() |
Larrousse-Ford | 17 | Selhání motoru | 23 | |
Ret | 28 | ![]() |
Ferrari | 16 | Selhání zavěšení | 3 | |
Ret | 2 | ![]() |
Williams-Renault | 5 | Smrtelná nehoda | 1 | |
Ret | 20 | ![]() |
Larrousse-Ford | 5 | Vibrace vozu | 18 | |
Ret | 6 | ![]() |
Benetton-Ford | 0 | Nehoda | 5 | |
Ret | 11 | ![]() |
Lotus-Mugen-Honda | 0 | Nehoda | 22 | |
DNS | 32 | ![]() |
Simtek-Ford | Smrtelná nehoda při kvalifikaci | 26 | ||
DNQ | 14 | ![]() |
Jordan-Hart | Nehoda při tréninku | - | ||
DNQ | 33 | ![]() |
Pacific-Ilmor | - |
---x-X-x---
Proč to tu píšu? Protože jsem našla to video, které jse už nikdy najít nechtěla... tady je -->>
Nevím... mám zvláštní pocity a asi je nedokážu vysvětlit... jsem naštvaná, zdeprimovaná a... bolí mě hlava...
---x-X-x---
úryvek z článku z formule1.auto.cz:
Při nárazu jsou obě pravá kola vystřelena vysoko do výše, energie uvolněná impaktem vrhá těžce raněný vůz zpět do záchytné zóny, kde z Williamsu dále odlétává přední spoiler a část kapotáže před jezdcem. Monopost pokračuje ve svém ponurém, zvláštně elegantním tanci smrti, spodkem podvozku vytváří spršku hlíny jak ryje trávník lemující asfaltový koberec, a pak po pomalém půlobratu míří z okraje dráhy zpět do betonové únikové zóny. Konečně se zastavuje - osm sekund po kontaktu se zdí a o nějakých dvě stě metrů dál.
+20s od impaktu: K Sennovi dobíhá první traťový maršál, Stefano Bounaiuto. Patří ke služebně nejstarším dobrovolníkům, kteří v Imole tuto funkci plní. Má za sebou dvacet let zkušeností. Naklání se do kokpitu, potom však polekaně uskakuje. Později odmítá veřejně hovořit o tom, co viděl. Po chvilce se objevují další záchranáři s hasicími přístroji, nicméně k vozu se nepřibližují a čekají na příjezd lékařského vozidla.
+49s: Závod je červenými vlajkami zastaven.
+56s: Ayrtonova žlutá přilba se pohne nepatrně vlevo a pak zase zpátky. Hlavu má mírně sklopenou napravo a opírá se o opěrku nad sedadlem.
Whitakerovi, upřeně sledujícímu TV monitor v kanceláři vedle zdravotního střediska, pohyb neušel."Byl to letecký záběr z kamery ve vrtulníku. Senna seděl v kokpitu, ale jeho hlava se trochu hýbala. Mojí první myšlenkou bylo, že se tímto způsobem dával po tak těžké nehodě psychicky dohromady. Normálně, když měl vážnou havárii nebo se mu něco stalo, se vždycky snažil nejdříve uklidnit. Automaticky mě to v tomhle momentě napadlo."
První myšlenkou Adriane Galisteu bylo radostné pomyšlení, že Ayrton se k ní domů do Algarve vrátí dříve.
Ve Forli Owen O'Mahony"prostě nevěděl, jak na tom Senna byl,"to co viděl, se mu ovšem vůbec nezamlouvalo.
Okamžitý pocit členů Sennova fan klubu v Sao Paolu popisuje předseda de Almeida:"Šokovalo nás to, byli jsme si ale jisti, že ho za chvíli uvidíme s naštvaným výrazem kráčet od auta do boxů. Prodělal horší nehody než byla tahle a vždycky z nich vyvázl nezraněn."
Susan Nichols v Gwentu"okamžitě došlo co se stalo, jakmile mě moje dcera v slzách sdělila, že Ayrton měl hrůzně vypadající havárii. Nepotřebovala jsem čekat na potvrzení Ayrtonovy smrti, věděla jsem to hned."
V Silverstone seděla Lyn Patey v ponuré náladě před motorhomem, tu najednou "kdosi naléhavě rozrazil dveře a málem vypadl ven, jak se mě překotně snažil o nehodě informovat. Honem jsem vyskočila, abych byla co nejdříve u televize a získala nejčerstvější zprávy. Rozběhla jsem se k protějšímu plátěnému přístřešku, prst na noze se mi však zachytil v mřížoví vstupního schodiště Marlboro motorhomu. Tvrdě jsem dopadla na levý bok, uhodila jsem se do hlavy a poranila si paži o beton."
V tiskovém středisku se v době nehody většina novinářů soustřeďovala na zapisování pořadí jezdců na konci pelotonu. Najednou se ozval výkřik:"Senna!"Všichni včas stihli opakovaný záběr a po něm následovalo vypjaté čekání. Ayrtonův pohyb hlavou přinesl všeobecnou úlevu, na moment dokonce převládl názor, že Senna možná ani není v bezvědomí. Assumpcao si pohybu žluté přilby v kokpitu rovněž všimla. Zamířila z tiskového střediska zpět do boxu Williamsu, kde mechanici sledovali odvíjející se drama na obří TV obrazovce. Snažila se dívat skulinou mezi nimi. Leonardo Senna dorazil krátce po ní.
+1:16min: Na scénu neštěstí přijíždí lékařské vozidlo s profesorem Watkinsem, které vyrazilo ze svého stanoviště u Traguardo okamžitě po objevení se červených vlajek. Ještě než řidič Casoni do Tamburella dorazil, Sid Watkins"nějak vytušil, že to je Senna. Když jsem ho spatřil, seděl sklesle v kokpitu Williamsu a doktor ze zásahového vozidla 1 držel jeho helmu v rovné poloze. Potřetí v průběhu víkendu jsme se horečně snažili přeříznout řemen přilby a sejmout helmu."
+1:58min: Konečně se daří přilbu sundat. Jeden z členů lékařského týmu sedí obkročmo na ochranném oblouku za jezdcem, aby mohl zavést speciální límec fixující Ayrtonův krk. Sennovy oči jsou zavřeny a je v hlubokém bezvědomí. Watkins mu"opačným koncem dýchací trubice rozevřel sevřená ústa. Pak jsem ji otočil a měli jsme účinné proudění vzduchu do plic. Vypadal klidně. Nadzvedl jsem mu oční víčka a hned jsem pochopil, že utrpěl rozsáhlé poranění mozku."
+3:36min: Ayrton je vyndán z vozu a starostlivé ruce jej pokládají na beton vedle vraku."V témže okamžiku ze sebe vydal povzdech,"vzpomíná Sid Watkins."Přestože nevěřím žádným dogmatům, cítil jsem, že jeho duše právě opustila tělo."
Dorazila další pomoc, o záchranu Brazilcova života teď bojovalo přes deset lidí najednou."Dr.Pezzimu, který patřil k lékařskému týmu na trati, se podařilo Sennu intubovat, následovala tracheotomie a nasadili jsme několik nitrožilních infúzí. Ačkoliv jsem cítil jeho tep, z rozsahu zranění mi bylo jasné, že nemá naději na přežití. Bylo pro mě nesmírně těžké vzít tento fakt na vědomí. "smutně přiznává Watkins.
+6:26min: Opodál dosedá na dráhu vojenská zdravotnická helikoptéra BK117, patřící boloňské nemocnici Maggiore. Zrovna se vracela od naléhavého případu z Castel San Pietro, které shodou okolností Senna ráno opustil, a byla přesměrována do Tamburella.
+14:36min: Ayrton Senna se naposledy dotkl závodní trati a ve speciálním vaku je v doprovodu profesora Watkinse opatrně přenášen do připraveného vrtulníku. Normálně tvořili osádku helikoptéry jeden lékař a dvě zdravotní sestry, tentokrát však ale nastupují tři specialisté v čele s anesteziologem jednotky intenzivní péče v Maggiore Giovannim Gordinim, který byl rovněž pověřen vedením zdravotního střediska v Imole. Prostor uvnitř je proto poněkud stísněný, zvláště když obsahuje ještě řadu přístrojů pro udržování životně důležitých funkcí.
Záběr televizní kamery mezitím pomalu přibližuje zeď, na které sugestivní otisk dvou černých pneumatik a tu a tam trocha modré barvy zřetelně identifikují místo nárazu. Realitu nicméně prozrazuje až další střih na opuštěný vrak Williamsu. Jen pár metrů od jeho kokpitu nelze na betonovém povrchu přehlédnout rozsáhlou červenou skvrnu.
V Algarve se někdo snažil Adriane Galisteu uklidnit tvrzením, že jde o nový druh pěny používaný proti požáru. O'Mahonymu to došlo,"jakmile ho naložili do helikoptéry."
V Silverstone dorazila Lyn Patey k televizoru zrovna když Sennu "horečně připravovali pro naložení do helikoptéry. Po mém pádu si mě však kamarádka prohlédla a poslala mě rovnou do zdravotního střediska, odkud jsem po vyšetření putovala do northamptonské nemocnice."
Pro celý článek klikněte sem FORMULE1.AUTO.CZ - AYRTON SENNA
R.I.P. AYRTON SENNA - GOD OF FORMULA 1
Nemám slov... vaše Greene
zdroje: www.formule1.auto.cz
www.wikipedia.cz
www.stream.cz
RE: Imola 1994 | zdenek* | 15. 01. 2009 - 17:49 |
![]() |
greene | 15. 01. 2009 - 18:30 |